روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
چگونه بي خوابي شبانه را جبران كنيم؟
 
باشگاه خبرنگاران/ خسرو صادق نيت استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران و رئيس مركز تحقيقات اختلالات خواب اين دانشگاه درباره خواب اظهار كرد: خواب نيازي است كه بايد از نظر كمي و كيفي به آن توجه كنيم؛ به اين صورت كه بايد به مدت كافي بخوابيم و خواب باكيفيتي داشته باشيم، اگر هر كدام از اين موارد دچار اختلال شود سلامت جسمي و روحي ما لطمه مي بيند و كارايي ما در زمان بيداري كاهش پيدا مي كند.

وي بيان كرد: بدن ما به گونه اي تكامل پيدا كرده است كه بايد شب ها بخوابيم و روز ها بيدار باشيم، بنابراين خواب روز كيفيت و كميت خواب شب را براي ما ندارد، اما اگر مجبور شويم، شب ها بيدار بمانيم و طي روز بخوابيم با تمهيداتي مي توانيم افت كمي و كيفي بي خوابي شبانه را به حداقل برسانيم.

رئيس مركز تحقيقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: امروزه با پيشرفت علم تكنولوژي صاحبان برخي مشاغل مجبور هستند كه شب ها بيدار بمانند كه از جمله اين مشاغل مي توان به پزشكي، پرستاري، نيرو هاي نظامي و انتظامي، شبكه هاي اجتماعي و رسانه هاي جمعي اشاره كرد.

صادق نيت تأكيد كرد: شرايط زندگي امروزي هم ايجاب مي كند كه افراد شب ها ديرتر بخوابند و صبح ها ديرتر از خواب برخيزند، مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه با اختراع روشنايي، ابداع راديو، تلويزيون و شبكه هاي اجتماعي، افراد ديرتر مي خوابند و مدت خواب آنها هم نسبت به گذشته كاهش پيدا كرده است.

وي تصريح كرد: برخي اشخاص به طور ذاتي شب ها ديرتر مي خوابند و صبح ها هم ديرتر از خواب برمي خيزند، زيرا تمركز و توانايي آنها شب ها براي حل مسئله و انجام فعاليت هاي فكري بيشتر است.

رئيس مركز تحقيقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: افراد بايد سعي كنند تا حد امكان شب ها بخوابند و روز ها بيدار باشند، اما اگر مجبور شدند شب ها بيدار بمانند و روز ها بخوابند بايد شرايط محيطي را براي خواب روز فراهم كنند؛ به اين صورت كه در محيطي تاريك و به دور از سر و صدا قرار گيرند و پيش از خواب هم بايد از مصرف مواد غذايي محرك و كافئين دار مانند چاي، قهوه، كاكائو و نوشابه هاي گازدار خودداري كنند.

صادق نيت با تأكيد بر منظم بودن ساعت خواب افراد اظهار كرد: اشخاص بايد عادت كنند سر ساعت مشخصي شب ها به رختخواب بروند و صبح ها هم سر ساعت مقرري از خواب برخيزند.

علل بي خوابي شبانه
وي بيان كرد: بي خوابي شبانه علل متعددي دارد كه از جمله اين علل مي توان به ابتلا به بيماري هاي گوارشي، قلبي و عروقي، استخواني و روحي و رواني مانند اضطراب و افسردگي اشاره كرد، مصرف برخي دارو ها هم مي تواند بر كيفيت و كميت خواب اثر منفي بگذارد، به طور كلي رعايت نكردن اصول بهداشت خواب از جمله علل بي خوابي و بدخوابي است.

صادق نيت يادآوري كرد: مصرف قرص هاي خواب آور بدون تجويز پزشك و بدون توجه به علت بي خوابي نه تنها مشكل افراد را رفع نمي كند بلكه بدن آنها را هم نسبت به اين دارو ها وابسته مي كند، بنابراين از آنجايي كه مشكل فرد به شكل ريشه اي حل نشده است، بي خوابي دوباره به سراغ شخص مي آيد.
منبع خبر:
آخرین خبر
 
تاریخ: ۰۳/۰۶/۱۳۹۸