روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

6 مزيت شگفت انگيز تنفس عميق
 
اگر هر روز پنج تا ده دقيقه وقتتان را با تمركز لازم و حضور ذهن صرف تنفس عميق بكنيد، شاهد 6 مزيت شگفت انگيز آن خواهيد بود.
به گزارش 8دي،محققان دانشگاه نورث وسترن مي گويند يك تنفس عميق از راه بيني مغز را تقويت و حافظه را سريع تر مي كند.

تنفس عميق علاوه بر اين كه گامي موثر براي بازيابي انرژي است، منجر به دفع سموم و حتي بهبود سلامت دستگاه گوارش نيز مي شود:

كنترل استرس و اضطراب: پژوهشگران علوم پزشكي در آكادمي آمريكايي پزشكان خانواده مي گويند تنفس عميق موثرترين راه كار براي كاهش استرس است. به گفته آنها، در تكنيك تنفس عميق لازم است كه روي يك سطح صاف به پشت دراز بكشيد يك دست خود را روي معده و دست ديگر را روي قفسه سينه خود قرار دهيد. در اين وضعيت به آرامي نفس بكشيد و مطمئن شويد كه در حين تنفس معده اندكي بالا بيايد. پس از فرو بردن هوا يا عمل دم نفس خود را يك تا دو ثانيه نگه داريد. سپس عمل بازدم را به آرامي انجام داده و اجازه دهيد معده پايين برود. اين تكنيك را تكرار كنيد تا كم كم آرامش بر شما غلبه كند.

حذف سموم از بدن: دي اكسيد كربن در اقع همامن سمومي است كه در فرايند متابوليسم از بدن بيرون مي آيد و بايد به طور منظم خارج شود. با اين حال زماني كه ريه ها عادت به تنفس سريع داشته باشند، اين سموم و ضايعات به طور كامل از بدن خارج نمي شوند. تجمع سموم در بدن مشكلاتي همچون التهاب، خستگي، اضافه وزن، تحليل عضلاني و فشار خون بالا را به دنبال خواهد داشت. شما بايد در طول روز حداقل 2 تا 3 بار به مدت 10 دقيقه تنفس عميق داشته باشيد تا سموم به طور كامل از بدنتان خارج شوند.

كاهش درد: اكثر ما هنگام درد شديد نفسمان را حبس مي كنيم و البته اين مكانيسم طبيعي مغز است. با اين حال اگر هنگام دردهاي مزمن ناشي از آرتريت، لوپوس، فيبروميالژيا و ... نفس عميق داشته باشيد، اين كار باعث ترشح اندورفين بيشتر خواهد شد كه نقش مسكن طبيعي را در بدن دارد. علاوه بر اين، تنفس عميق باعث كاهش اسيديته بدن مي شود و محيط بدن را قليايي تر مي كند. قليايي بودن بدن، كنترل درد را راحت تر مي كند.

بهبود ريه ها: تنفس عميق باعث بهبود عملكرد ريه ها و جلوگيري از ذات الريه و ديگر عوارض بعد از عمل جراحي مي شود.تنفس عميق باعث مي شود اكسيژن بيشتري به سلول هاي بدن برسد. بدون اكسيژن كافي، شخص بيشتر در معرض مشكلات ريوي و حتي بيماري قلبي قرار مي گيرد. تنفس عميق براي كساني كه مشكوك به بيماري هاي ريوي يا تنفسي هستند نيز مفيد است. روزي 10 دقيقه تنفس عميق به كاهش مشكلات تنفسي همچون آسم، بيماري انسدادي مزمن ريوي، برونشيت و حتي درد قفسه سينه كمك مي كند.

كاهش وزن: يك الگوي تنفسي منظم و عميق مي تواند به كاهش وزن شما كمك كند. تنفس عميق باعث مي شود اكسيژن بيشتري به بدن برسد و اين به چربي سوزي بيشتر و موثرتر كمك مي كند. طبق پژوهش ها، يك برنامه منظم يوگا و تنفس، شاخص توده بدني را كاهش مي دهد. تمرين تنفس عميق باعث انقباض عضلات شكمي و اصلاح جريان خون به قسمت هاي مختلف مغز مي شود و فعاليت هاي متابوليسمي مغز را تغيير مي دهد. علاوه بر اين، زماني كه اكسيژن بيشتري به مولكول هاي چربي (كه از اكسيژن، كربن و هيدروژن تشكيل شده اند) مي رسد، اين مولكول ها تجزيه و به دي اكسيد كربن و آب تبديل مي شوند.

كاهش فشارخون: پژوهشي در سال 2005 نشان داد كه تنفس آرام، حساسيت بارورفلكس سرخرگي را بهبود مي بخشد و فشار خون اوليه (فشار خوني كه دليل مشخصي ندارد) را كاهش مي دهد. تنفس عميق ابتدا با تقويت و فعال سازي سيستم پاراسمپاتيك، باعث آرامش مي شود. سپس، با كمك به تجزيه نمك، دفع آن را راحت تر مي كند. براي كنترل فشار خون و حفظ سلامت قلب، روزي دو يا سه مرتبه، تنفس شكمي را به مدت 10 دقيقه تمرين كنيد.

منبع : آواي سلامت
منبع خبر:
۸ دی خبر
   تاریخ: ۰۶:۳۸ - ۲۶/۰۴/۱۳۹۸   بازدید: ۹۶